Voorjaars schoonmaak

Voorjaars schoonmaak; Tip bij burn-out of chronische stress

Voorjaars schoonmaakFebruari 2013

Nu de sneeuw geweken is en de temperaturen aantrekkelijker zijn, komen de eerste voorjaarskriebels weer boven. Tijd voor de Voorjaars schoonmaak Ook nu de kachel nog brandt, de dikke truien, sjaals en mutsen nog binnen handbereik blijven en het vaak binnen beter is dan buiten (is ook een carnavals hit), is de energie van een nieuw voorjaar voelbaar. Voor veel mensen betekent deze tijd:opruimen. De schuur uitmesten, de milieubox wegbrengen, de belasting aangifte indienen en de administratie ordenen. Als je dat ook voelt opborrelen: ga erin mee!

Een waarschuwing voorkom burn-out of chronische stress
Maak het niet te gek, gewoon één ding tegelijk, maar ruim in ieder geval bijvoorbeeld een laatje of een kast op. Gooi oude spullen weg of geef ze weg aan iemand die ze kan gebruiken. OF zet ze op Marktplaat. Je zult merken dat het je goed doet.

Opruimen om je heen geeft een opgeruimd gevoel in je hoofd.
Vergeet niet jezelf te complimenteren met deze opruim-aktie. En trap niet in de valkuil om te focussen op alles wat nog niet opgeruimd is en wat je nog zou willen opruimen. Dat komt vanzelf wanneer je je daartoe geroepen voelt en er voldoende tijd en energie voor hebt. Die tijd en energie en de puf om dingen op te pakken creëer je juist door blij en trots te zijn op wat je wèl bereikt hebt. Zelfs wanneer het maar om een klusje van vijf minuten ging. Geef jezelf een schouderklopje en zeg “jij bent goed bezig!”

Nog een tip
Mocht je geen voorjaarsenergie voelen en ben je juist veel moe, want dat kan natuurlijk ook. Geef eraan toe. Slaap, ga vroeg naar bed. Je lijf wil rusten en herstellen. Om werkelijk te rusten en te herstellen is slaap alleen niet voldoende. Dat had je zelf vast al wel gemerkt. Naast het jezelf toestaan om extra te slapen, is het goed om op te letten waar je jezelf mee voedt. Neem de moeite om voor jezelf te koken en gebruik verse ingrediënten en geen voorgeprepareerde troep. Zorg vooral voor veel groentes en wissel de soorten af, koop geen voorgesneden groentes want die kunnen al heel oud zijn.

Waar voedt jij je mee?
Naast lichamelijk voeding, voed je jezelf ook met geestelijke voeding. Wanneer je praat over wat je niet wil en waarom dat zo is, beperk je je natuurlijke levenslust. Daar kun je heel moe van worden. Kijk maar eens hoe de tijd kan vliegen wanneer je een goed gesprek met iemand voert waar je blij van wordt of wanneer je iets aan het doen bent wat je leuk vindt. En vergelijk dat met een moeilijk gesprek of een klus waar je een hekel aan hebt.
Wees egoistisch en let op je geestelijke voeding. Je gesprekken, wat je leest, hoort of ziet, stemt het je hoopvol, warm en vrolijk? Prima!
Zo niet: switch de zender, verander van onderwerp of beëindig het gesprek. Hoe beter het je lukt, hoe sneller je zult voelen dat je weer energie krijgt om (leuke) dingen te doen.

Ps. Natuurlijk moet je weleens iets doen wat niet leuk is. Kies er dan voor om het minder vervelend i.p.v. erger te maken. “Ach, het valt best mee” “het gaat me steeds beter af”, “als ik het nu doe, is het voorlopig weer klaar”. Of verzin een andere oplossing. Heb je een hekel aan strijken? Besteedt het uit!
Voorjaars schoonmaak
Meer tips zoals deze lees je in het boek Gefeliciteerd met je burn-out van Marina Schriek. Klik op de afbeelding om de eerste hoofdstukken te lezen: