Ondernemer ook jij kan winnen, hierbij de oplossing.

Nederland-Brazilië

Op de terugreis naar huis heb ik in de auto geluisterd naar het commentaar rondom de wedstrijd Nederland-Brazilie en daarover wil ik het hebben. Heb ik nu ineens ook verstand van voetbal? Kort en krachtig: Nee! Ik kijk geen tv en dus ook niet naar voetbal. Maar dit was een uitzondering.

Het prachtige radio commentaar van Jack van Gelder was zo spannend dat ik thuisgekomen snel mijn auto parkeerde en naar de tv spurtte om de rest van de wedstrijd te zien. Het laatste stuk was spannend en mooi om naar te kijken, vol met kansen voor Nederland.

Wat is hier zo bijzonder aan? Het Nederlands elftal was een team! Niks spits, verdediging, middenveld, doelman, enz. Iedereen werkte voor en met elkaar. Hierdoor rolden zij Brazilië op. Stuk voor stuk lieten de Brazilianen de koppies hangen en de een na de ander stopte met voetballen.

Ik hoorde vertellen dat Klein Duimpje de reus had verslagen. 16 miljoen Nederlanders tegenover 200 miljoen Brazilianen, daar moet je toch wel 11 sterren vandaan kunnen halen!  Waren de Brazilianen dus op papier beter dan Nederland? Ja, met zoveel talent zouden zij Nederland op hebben moeten rollen, maar ze deden het niet. Wat is nu het geheim van winnende teams? Het feit dat iedereen facilitair is aan de rest.

Een bedrijf  is ook een team waar iedereen werkt met een spits, die ze vaak baas, CEO, directeur of i.d. noemen. Deze spits wordt vaak bediend op zijn of haar wenken door op tijd lijstjes in te vullen of voor overleg langs te komen. Deze spits staat bij het doel van de tegenstander en het is de bedoeling van de andere spelers in zijn team om de bal (informatie en omzet) zo aan te geven dat de spits deze in kan schieten. Het team is dus facilitair aan de spits.

Zal dit team winnen? Misschien! Maar wat als er een klein duimpje langs komt dat het betere teamspel speelt…dan is er kans dat de reus zal verliezen.

In de verschillende OrganisatieScan’s* die wij doen, zien we best vaak het ontbreken van teamspirit. In het bedrijf rent een groep één kant op en een andere groep loopt precies de andere kant op. Via het Mission Statement weet een deel van het bedrijf wat er van hen wordt verwacht. Maar vaak weet de telefoniste dit helemaal niet, terwijl zij vaak de telefoon op neemt en dus het eerste klanten contact met de buitenwereld is. Vele afdelingen lopen achter hun eigen beslommering aan en niemand vraagt ooit aan de ander of ze nog iets voor de ander kan betekenen. Ook de bazen vragen zelden aan hun mensen of zij wat voor hen kunnen betekenen. Het is vaak éénrichtingsverkeer naar boven waardoor de balans tussen geven en ontvangen alleen nog door de salarisstrook inzichtelijk wordt gemaakt.

Winnen is voor elk team mogelijk, wees facilitair aan elkaar.

Léon Brinkers

Schatgraver en Ontdekkingsreiziger

* OrganisatieScan is een snelle methode om inzichtelijk te maken wat er nodig is om het gat te dichten tussen de huidige positie van uw organisatie en uw organisatiedoelstellingen. Meer info op www.deopening.nl.