Imagoschade poets je niet zomaar weg!

Imagoschade voor Aldi

Aldi in het nieuws (12/11/2012)  nu met een verhaal waarbij de bedrijfsarts Edwin Sijtsma, na twee jaar tegen de stroom in gezwommen te hebben zijn doktersjas aan de wilgen heeft gehangen voor Aldi. Al jaren wordt de Imagoschade groter door alle berichten die naar buiten komen over arbeidsconflicten en gezeur rondom het niet nakomen van afspraken. De bonden zijn er al jaren mee bezig en de stroom negativiteit lijkt niet op te houden. In 2010 interviewde de bonden nog ruim 200 medewerkers van Aldi waarbij het meest schrijnende was dat 70% van de medewerkers aangaf niet in hun pauzes naar buiten te mogen!? Stress en burn-out zijn aan de orde van de dag.

Imagoschade groeit met ieder bericht iedere de dag!
Wat de bedrijfsarts Sijtsma aantrof, was een organisatie die geen oog heeft voor de klachten van haar personeel. De problemen worden weggewuifd en er is een cultuur van onderdrukking en uitbuiting. Het personeel liep de deur plat bij hem. De werkdruk, waar de bonden al jaren tegen strijden, eist zijn tol, mensen vallen uit mat stress en burn-out.

Heeft Aldi wel door dat al deze berichten niet meer weggaan op internet en dat deze zeker nog de komende 15 jaar te vinden zullen zijn? Imagoschade is geboren! Want dat is de periode dat Google alles zal bewaren en beschikbaar stellen. Je kunt als organisatie van je mensen eisen dat ze niets naar buiten brengen maar op een bepaald moment verlaten zijn de organisatie en velen van hen schrijven hun ongenoegen nog wel eens op. Zeker op forums vallen vaak bedrijfsnamen of namen van mensen die bij deze organisaties werken. Mensen delen hun ongenoegen vaak op internet en letten daarbij niet op waar hun informatie allemaal terecht kan komen. Ook zal de familie Albrecht niet blij zijn met dit soort berichten. Aldi is een prachtige formule en dat kan makkelijk in de bedrijfsvoering terug komen door met aandacht met mensen om te gaan. Het is dan leuker voor iedereen en het is ook veel efficiënter om met de fluwelen handschoen te werken dan met de zweep!

Imagoschade
Deze bedrijfsschade zal steeds vaker via internet worden opgedaan door organisaties en het is zo simpel te voorkomen. Ga netjes met je mensen om en je mensen zullen netjes met de organisatie omgaan. Je mensen zijn dan automatisch vrolijker en dat zien je klanten ook! Omzet verhoging is het natuurlijke gevolg want boodschappen doen onder vrolijke mensen stimuleert de verkoop, zo heeft onderzoek al laten zien.

Natuurlijk zal de organisatie wel eens impopulaire maatregelen moeten nemen maar als je deze maatregelen kunt uitleggen is er vaak niets aan de hand. Wij merken dat de truc bij het ontslaan van personeel is dat je moet streven om deze medewerkers als ‘ambassadeur van je organisatie’ moet laten gaan. En dat kan! Begeleid hen in het proces van ontslag en blijf communiceren ook na ontslag. Hou ze op de hoogte van nieuwtjes en veranderingen. Vraag hen om hun mening en blijf ze erbij betrekken. Zorg dat de medewerker bij de ‘familie’ blijft het zal zich zeker terugbetalen.

Wil je zelf aan de slag met begrip voor mensen bijvoorbeeld op basis van Burn-out? Schrijf je dan hieronder in voor een rapport waarin we je vertellen hoe het ook kan!

Imagoschade poets je niet zomaar even weg!