ICTers met burn-out klachten hoger dan ooit

Een op de zes ICTers met burn-out klachten in 2014

ICT'er met burn-out klachten
ICT’ers scoorden in 2014 hoog: 17,2% van het totaal aantal medewerkers dat met burn-out klachten te maken had. Dit is terug te lezen in de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en kennisinstituut TNO. De klachten van de ICT’ers zijn dat ze emotioneel uitgeput en moe zijn, ook wanneer zij ’s morgens opstaan zijn zij niet uitgerust. Daarnaast worden zij in privétijd vaak geconfronteerd met hun werk omdat er nog iets af moet. Oorzaken van burn-out klachten zijn onder andere de hoge werklast en de methodieken waarmee ICT’ers werken.

De ICT-sector was in 2014 één van de branches waarin de meeste burn-out-slachtoffers zijn gevallen. Alleen in het onderwijs vallen meer slachtoffers, daar hebben één op de vijf medewerkers last van burn-out klachten. O.a. de regeldruk en het bij moeten houden van lijstjes alsook de cultuur binnen onderwijsland zijn daar de belangrijkste stressfactoren.

Vroeger was ICT nog leuk!
Sprekend uit ervaring kan ik stellen dat tot 2000 werken in de ICT nog leuk was. Ook toen werden er hele mooie dingen gemaakt en was het een uitdaging om de business en ICT op één lijn te krijgen. Het vakgebied had in 2000 net een nieuwe naam gekregen en heette vanaf toen ICT (information and communications technology). Daarvoor was het IT (information technology) nog zonder telefonie en communicatie. De complexiteit van ICT was toen hetzelfde als nu, want alles is gebaseerd op een nul of een één. Verder gaat de ICT taal (nog) niet.
Nu is ICT wel complexer gemaakt met o.a. de product ontwikkelingsmethoden zoals scrum, Agile, xp, prince2 en rup, om er maar een paar te noemen. Dit zijn op zich zijn dit mooie systemen die zijn gebaseerd op vaste structuren en rollen van de deelnemers aan het project. Juist hierin zit de toename van burn-out klachten. De deelnemers zitten vast in deze structuren en worden vaak afgerekend op de bijdrage van anderen uit het team waar ze geen invloed op hebben. Het vastzetten van opleverdata en de project scope zorgen ervoor dat er niet afgeweken kan worden en voortschrijdende inzichten niet verwerkt kunnen worden in het lopende project. Afspraak = afspraak lijkt mooi maar maakt in de ICT veel burn-out slachtoffers.

De oplossing voor burn-out bij ICT’ers
Een van de zaken die erg belangrijk zijn in het samen werken tussen groepen mensen is zelfkennis en kennis van relaties. Relaties zijn de belangrijkste items in ons leven en we staan te weinig stil bij onze invloed op relaties. Tijd nemen voor reflectie, het leren hoe teams samen kunnen werken en hoe collectieven functioneren is hoog nodig om burn-out klachten in de ICT te verminderen.

Léon Brinkers burn-out specialist en ex ICT’er

Heeft u ICT’ers met burn-out klachten en wilt u weten hoe u dit fenomeen aan kunt pakken bel dan met +31 (0)168 48 1717 of stuur ons een email dan nemen wij contact met u op.

Gefeliciteerd met je echtscheiding ICT'er met burn-out klachtenMeer over hoe relaties werken en hoe je ze zelf kunt vormgeven is te lezen in het boek Gefeliciteerd met je echtscheiding van Marina Schriek. Dit boek gaat over verbroken relaties maar door het anders te lezen ga je als vanzelf begrijpen hoe relaties worden gevormd en hoe deze zijn te onderhouden en te beïnvloeden.

Hieronder de cijfers van het CBS over burn-out

ICT'ers met burn-out klachten

Lees ook Gefeliciteerd met je ontslag van Marina Schriek www.gefeliciteerdmetjeechtscheiding.nl