HRM directeur nog niet overtuigd van social media bij W&S

HRM en social media bij W&S

Met meer dan een miljoen Belgen op LinkedIn is de HRM’er nog steeds overtuigd van  social media. 78% van de HRM directeuren vindt dat social media bij W&Ssociale media geen efficiënt instrument is bij rekrutering. En zij zijn nog steeds niet overtuigd van de meerwaarde van sociale media.
Human resource Management  heeft het moeilijk met het grote aantal kandidaten  dat op sociale media zoals LinkedIn beschikbaar is en de enorme hoop reacties die op hen afkomt bij werving en selectie. Qua kostprijs en tijdsgebruik kan het interessant zijn om een beroep te doen op een rekruteringsbureau omdat zij een preselectie uitvoert zo stelden de HRM directeuren.

sociale media bij W&S bureaus
Gevaar van social media bij W&S is dat het onmogelijk is om de juiste indruk en sfeer over te brengen van de organisatie op de W&S organisatie voor het juiste profiel dat wordt gezocht. Zodoende krijgen organisaties vaak alleen kandidaten voorgesteld die beantwoorden aan de vereisten die gesteld worden op papier aan de vacante functie. Ook de grote hoeveelheid data wat beschikbaar is over clienten is moeilijk te doorgronden.

Social media onderzoek onder HRM
Dit is het resultaat van een onderzoek van Robert Half een international marktleider op het gebied van vaste en tijdelijke arbeidsbemiddeling. Uitzonderlijk kwam naar voren uit het onderzoek dat 47% van de HR directeuren van mening is dat het weinig waarschijnlijk is dat een internetprofiel een traditionele cv zal kunnen onttronen!!

Het onderzoek is uitgevoerd onder 200 human resources directeuren in België. Het heeft aangetoond dat 30% van de managers bij een Werving en selectie proces geen gebruik maakt van sociale media. Van de HRM’ers die wel sociale media gebruiken, maakt 23% gebruik van bepaalde websites. Slechts 21% gebruikt sociale websites om kandidaten te vinden. Van deze 21% die wel social media gebruiken voor W&S, gebruikt slechts 20% ook de social media om de achtergrond van de kandidaat te onderzoeken op gedrag en de geschiktheid.

sociale media bij W&S wordt steeds groter
Er is dus nog veel te winnen voor HRM op het gebied van social media. De tools om dit te doen zijn ruim voor handen en meestal gratis. Verandering in W&S  zal van HRM moeten komen want de kandidaten gaan zich niet meer aanpassen aan de organisaties. Deze mismatch zal uiteindelijk het breekijzer worden waardoor HRM zal moeten veranderen.
Een relatie van ons werkzaam als strateeg bij een bank vertelde dat hij tijdens een interview met een sollicitant ineens werd verrast door diens actie. De sollicitant stond op na 10 minuren en zei “ik ga, ik heb er geen goed gevoel bij!” en de kandidaat vertrok.

Deze manager zei dat dit wel de reactie is van de huidige generatie. Ze komen bij ons werken vanwege hun eigen ontwikkeling en de toegevoegde waarden aan elkaar. Voor het geld komen zij echt niet meer en vastigheid willen ze al helemaal al niet meer. Wij moeten veranderen en snel ook om de juiste kandidaten te vinden en te behouden voor onze organisaties, want zij veranderen niet meer. Ze willen werken in projecten, liefst voor verschillende opdrachtgevers en zeker niet in een stoffig kantoor. Vaak hebben zij soft en hardware die in de meeste organisaties pas over enkele jaren beschikbaar zullen komen en wij moeten niet verwachten van hen dat zij terug gaan in de tijd. Dit is ‘het nieuwe werken‘ (HNW) waaraan wij als organisaties ons zullen moeten conformeren.

HRM zal zich op internet moeten gaan bewegen en net als wij bij de opening doen gaan vertellen wat we doen om de huidige generaties te blijven bereiken. Mocht u als HRM’er aan de slag willen met social media dan kunnen wij u daarbij helpen vanuit een HRM perspectief! Mail ons door hier te klikken