Fantast of Fantastisch

Fantast

Zie ook onze “uit je burnout / depressie inspiratiemiddag”

Een cliënt, ik noem hem Jan, belt op, hij heeft er de balen van. “Er verandert niets, en ik wil uit deze situatie. Ik ben niet gelukkig met hoe het nu met me is. En ik geloof ook niet dat ik erg veel verder ga komen op deze manier. Ik doe heel de dag geen pest en ik denk er over om een hele andere koers te gaan varen. Ik ben het zat al dat geleuter”. Stilte volgt. “Doe je ook je oefeningen niet meer?” vraag ik. “Nee, ik doe helemaal niets, ik heb nergens zin in. Ik heb er de pest in want nu is ook mijn hond nog ziek geworden.

Ik had eerst niets in de gaten, altijd vrolijk, maar opeens wilde hij niet meer eten en toen bleek hij ineens een abces te hebben. Dat kostte weer €437,- en ik had al geen geld zoals je weet”. “Je huisdier is je spiegel” geef ik terug, “ik zal ook naar je hond kijken om je te verder te helpen is dat goed?”

Via de DofNA* krijg ik moeilijk contact met Jan en wat ik ook probeer het beeld wordt niet beter. Bij de hond krijg ik wel een heel duidelijk beeld en dat kan ik Jan terug geven.

Het probleem zit erin dat Jan zichzelf niet belangrijk vindt. Zijn huidige situatie nog niet erg genoeg om echt actief iets te veranderen. Voor jezelf zorgen en jezelf belangrijk vinden is nodig om je weer goed te gaan voelen. Door de lethargie (niets doen) van Jan blijft de situatie hetzelfde. Jan kijkt na een week wat er is bereikt en komt tot de conclusie dat de situatie nog hetzelfde is. Hij weet dat hij zelf geen enkele actie ondernomen heeft om hier verandering in aan te brengen. Jan voelt zich daar schuldig over met als gevolg dat hij doodop is, zo erg dat hij niet uit bed kan komen. Hij voelt zich lamlendig en tot niet meer in staat dan TV kijken.

Deze vicieuze cirkel kan Jan doorbreken door zijn huidige situatie te accepteren.

Door vrede te sluiten met hoe het is, kun je wel de stap zetten om iets doen wat ervoor zorgt dat je je beter gaat voelen. Je schuldig voelen dat je niets hebt gedaan maakt het alleen maar moeilijker. Om de situatie te accepteren helpt het om te beseffen dat tijd nodig is om überhaupt te gaan bewegen. Denk maar aan het aanduwen van een auto of een volle kar in de supermarkt; de eerste meter kost het meeste energie. Is de auto of de kar in beweging dan is er niet zoveel energie nodig om te blijven bewegen.

Herken je deze situatie, dan heb je misschien iets aan deze tips. Zorg voor een achterban die je kunt bellen als het niet goed gaat. Niet om te klagen over je situatie maar met als doel je te helpen tot betere gedachten en gevoel te komen.

stop met vertellen hoe jouw wereld eruit ziet!

Cut the crap! zeg ik altijd. Blijf niet hangen in waarom dingen zijn zoals ze zijn, maar vertel hoe je het graag wil hebben en waarom je dat wil. Door te vertellen wat er allemaal niet  goed is, zie en ervaar je ook alleen wat er niet goed is. Draai het om en praat over wat je graag wilt en waarom. Zo ‘herinner’ je de mooie dingen in je leven en richt je je daar op. Daar voel je je vanzelf beter bij.

Waarom je dit positieve verhaal moet vertellen heeft te maken met ons emotionele systeem. Dit interne systeem kent alleen emoties, gevoelens en plaatjes. Wanneer je vertelt hoe je het wilt hebben, denk je daar altijd op een positieve manier over na. Deze positieve manier heeft een andere frequentie dan het klagen over je huidige situatie. Hierdoor ‘denkt’ jouw systeem dat je er al bent waardoor je je automatische prettiger ga voelen.  Daardoor is het ook niet raar dat fantast en fantastisch zoveel op elkaar lijken.

Leon Brinkers | de opening

*DofNA staat voor Discharge of Neural Aspects een methode om veel gebruikt wordt bij burnout en depressie.  Wil je meer tips? Klik dan Hier