Definitie wat is een burn-out

de opening burn-out specialisten heeft een eigen definitie wat is een burn-out

Tegen de stroming in hebben wij een eigen definitie gemaakt over wat een Burn-out is. We hebben dit gebaseerd op wat wij van onze cliënten terug kregen. En wat wij steeds bij iedere cliënt met burn-out zagen. Wat ons betreft is een burn-out het gevolg van een situaties waarin je steeds tegen je eigen natuurlijke stroom in aan het zwemmen bent geweest. Dit proces heeft je op zeker moment opgebrand. Je had het bijvoorbeeld al langer niet echt naar je zin. Steeds als je naar je werk of naar school moest koste dat heel veel moeite. Je had misschien wel allerlei lichamelijke klachten. En ga zo maar door. Onze definitie van een burn-out is:

  1. Verminderd zelfvertrouwen Zaken die je normaal op de automatische pilot deed kan je nu niet meer.
  2. Uitzichtloosheid Je bent het overzicht kwijt en alles is een grote berg geworden. Je mist de volgorde waarin je zaken kunt oppakken. Gewoon opstaan je aankleden, ontbijten en een boodschap gaan doen is te moeilijk geworden. Een ICT’er die ineens zijn eigen HTML niet meer begrijpt of een accountant die geen balans meer kan lezen
  3. Vermoeidheid Het kan zijn dat je ook extreem moe bent en je steeds wilt slapen of languit onderuit wilt zitten. Dat laatste komt niet bij iedereen voor.

Wat zijn de signalen vooraf aan een burn-out

Vaak merken mensen pas als de burn-out er is dat er iets heel fout aan de hand is. Maar vooraf zijn er allerhande signalen geweest waar de cliënt doorheen heeft gewerkt. Bijvoorbeeld het werken van weekend naar weekend. Het slikken van aspirine om de pijntjes niet te voelen. Het slikken van maagzuur tabletten. Continu je zorgen maken en je niet goed voelen. Niet opladen van het werk maar uitgeblust thuis komen. Er zijn altijd signalen en een burn-out komt nooit zomaar op je pad.

Tips ter voorkoming van een burn-out of stress.

Leer jezelf eens wat vaker onder de loep te nemen en wat kritisch naar jezelf te kijken. Ga bijvoorbeeld eens in je agenda bijhouden hoe je je voelde tijdens de afspraak of de activiteit uit je agenda. Geef je gevoel maar vooral je energie level een cijfer. Geef ook je dag een cijfer. Leer van jezelf wat je gemiddelde energie level is. Hoe is je mood, je gevoel. Maak je je vaak zorgen. Klaag je veel en hoor je van iedereen verhalen waar je niet vrolijk van wordt. Probeer te ontdekken waarvan je energie krijgt en wat je energie kost. Zo kan je maatregelen nemen om stress en later een buur-out te voorkomen.

Twijfel je of je een burn-out hebt of denk je er tegenaan te zitten en wil je naar een oplossing werken bel ons dan op +31 (0)168 48 1717 of stuur een email dan kijken we wat we voor je kunnen doen.

Vul ook het onderstaande formulier in waarin we je nog meer informatie kunnen geven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *