Business spiritualiteit

Kristallen bol.

In een fijn gesprek met cliënt Henry, kreeg ik de vraag “wat is die ‘spirituele’ business scan van jou eigenlijk?  Kijk je dan in je kristallen bol, en doe je dan iets à la Harry Potter”, ondertussen maakte hij goochelende bewegingen met zijn handen! “Eh, nee. Eigenlijk is het allemaal erg eenvoudig. Laat ik jou een paar vragen stellen zodat het helder wordt voor je.

Hoe kom jij aan dit personeel, hoe heb je de keuze gemaakt voor deze mensen? Had je bij het eerste contact al iets van hier kan ik wel wat mee?” “vertel daar eens wat over als je wilt”

Henry zegt “bij sollicitaties weet ik het vaak al bij het binnen lopen en hoe ze gaan zitten. En dan hebben ze nog niets gezegd”.
”En klopt het achteraf altijd of heb je je wel eens vergist?” vraag ik.
“Nee Léon, echt pas één keer en ik weet niet waarom want het voelde goed en de CV ondersteunde dat gevoel ook”.
“En bij het kiezen van jouw toeleveranciers, hoe ga je dan te werk?”
“Ja, weet je eigenlijk hetzelfde. Ik selecteer altijd drie leveranciers en degene met het beste verhaal waar ik een goed gevoel bij heb wordt het dan” “En ben je hier wel eens in bedrogen? ” vraag ik. Even valt er een stilte voor het gesprek verder gaat. “Ja, ik had een heel leuk contact en ik kon altijd bellen als er iets niet goed was. Niet dat dat veel gebeurde maar waar mensen werken worden fouten gemaakt! Op een dag vertelt die knaap me dat hij een andere baan heeft en dat zijn collega het van hem over gaat nemen. Vanaf toen ging het fout en we zijn uiteindelijk met een hoop gelazer uit elkaar gegaan.”

Ik geef Henry mee “dat is wel te verklaren omdat je had gekozen voor die andere vertegenwoordiger van dat bedrijf. Die stond voor zijn product en die had een goed verhaal. Had je voor dezelfde firma gekozen als deze knaap zich had aangemeld?” vraag ik Henry.. “Nooit, je zag het al als hij binnen kwam. Ik dacht nog dat wordt niets. Weet je, altijd had die of die het gedaan en hij deed zijn best maar intern…, bla bla bla” en Henry maakt een wegwuif gebaar.

“Kijk daar gaat het nu over. Jij ziet een persoon en je krijgt er een bepaald gevoel bij, maar je kan niet helemaal uitleggen wat je gevoel je vertelt. Ik ben daarin getraind. Ik vang al dit soort informatie op en dan wil ik weten waar deze signalen vandaan komen. Wat ze me vertellen en of er nog meer signalen zijn”.

Door jarenlang met mensen te werken, heb ik gezien wat ik voor hen kan betekenen. Er zaten natuurlijk ook ondernemers bij die ik hielp. Hierdoor heb ik een methode ontwikkeld waarbij ik naar het gehele bedrijf kijk inclusief een aantal verschillende facetten. Ik vang dezelfde soort informatie op als jij bij het selecteren van een leverancier, maar ik ga hiermee verder aan de slag. Wat vertelt mij dit bedrijf, hoe goed zijn zij, wat kunnen zij wel en niet, wie is die accountmanager, hoeveel invloed heeft hij of zij, zijn ze er over een paar jaar nog, enz. Ik doe dit op een aantal vlakken te beginnen met het fundament van de onderneming. Hoe robuust is de onderneming en vaart het bedrijf zijn eigen koers? Heeft het voldoende bestaansrecht of ‘kijkt’ het steeds naar ‘con-collega’s’ en wordt daarop gestuurd? Hierna zijn er nog zes stappen waarbij steeds andere cruciale informatie wordt onderzocht, en dat heeft geleid tot deze business scan of organisatieScan.

“Goh, leuk” zegt Henry, “heb je nog een tip?” “Ja, ‘vaar je eigen koers’.’ Concurrentie zit in je hoofd’. Kijk maar eens hoe jij je leveranciers selecteert. Prijs is slechts een onderdeel. Je wil de beste en de continuïteit van je leverancier. Bereikbaarheid en het vermogen om snel te kunnen schakelen zijn vaak veel belangrijker. Plezier in wat ze doen, vertaalt zich uiteindelijk in hun producten. Kijk maar eens naar de foutmarge van je leverancier. Is die hoog dan kan je er donder op zeggen dat het intern een zooitje is”.

“Eigenlijk is het allemaal erg simpel en kan ik het ook!” zegt Henry
“Ja!” geef ik hem terug “maar heb je ook een kristallen bol en zo’n mooi pak!”

Leon Brinkers @deopening Burnout specialist en bruggenbouwer

Meer over onze business scan hier