Burnout counseling conflict behandeling

Counseling is een manier van communiceren die wij kunnen toepassen om tot uw client en diens (burnout) verschijnselen door te dringen. Counseling is vaak effectief als de client de ‘diepte’ nog niet in wil met zijn of haar klacht. De methode  is een laagdrempelige vorm van (emotionele) hulpverlening. Het doel kan  bijvoorbeeld zijn om mensen te helpen bij het oplossen van problemen of het vinden van antwoorden op vragen.

Burnout counseling conflict behandelingPrivé conflicten helpen wij verder
Bij een conflict heb je niet altijd een advocaat of jurist nodig. Meestal staan partijen recht tegenover elkaar en heeft iedereen zo zijn eigen mening over het conflict. Meestal is een conflict niet een op zichzelf staande gebeurtenis. Alles heeft een reden en ook het conflict is daar een voorbeeld van. Als je zou blijven kijken naar je gelijk of ongelijk dan blijf je hangen in strijd. En daar kunnen we als geen ander mee helpen. Of dit nu over een werkgerelateerde zaak gaat of een privé gebeurtenis dat maakt niet uit. Om inzicht te krijgen in de basis van een conflict kunnen echt een andere kijk geven op de situatie. Door het conflict vanaf een ander standpunt te bekijken krijg je inzicht in de rol die je zelf speelt in het conflict en zie je vaak de achterliggende reden heel helder. Vaak is dit al genoeg om het conflict achter je te laten omdat wij erin begeleiden om het grotere geheel te laten zien. Ieder conflict is nooit een gebeurtenis op zichzelf maar een opstapeling van voorliggende gebeurtenissen. De rode lijn die in al deze gebeurtenissen zit is de sleutel tot verandering. En uiteindelijk het definitief breken met dit soort situaties.

Deze manier van kijken naar een conflict kan veel geld en ergernis besparen omdat wij je leren terug te gaan naar je eigen rol in het conflict. Het lijkt misschien wat moeilijk te begrijpen maar conflicten brengen de aandacht naar buiten toe en daar ontstaat de strijd. ‘de opening’ kan je inzicht geven waardoor je terug gaat naar je eigen kern en opzoek gaat naar het bestaansrecht van het conflict. Wat is mijn rol en wat kan ik hiervan leren? Waarom gebeurt het met mij? Waarom wordt het mij aangedaan en niet je buur of iemand anders, waarom was ik daar waar het gebeurde. Dit is waar wij inzicht in kunnen geven en wat je vervolgens in de rest van je leven kunt toepassen. Omdat je de verantwoording neemt voor de situatie want dat is de sleutel tot de verandering.

Dit brengt ons meteen ook bij het belangrijkste stuk als je blijft wijzen naar anderen dan blijf je naar jezelf wijzen en kunnen wij je niet verder helpen.

Conflict en de risico’s voor de werkgever
Voor de werkgever is een conflict van een medewerker altijd een kostenpost omdat de werknemer dit mee naar het werk neemt. Er wordt over gesproken, de aandacht ligt vaak bij het conflict en soms wordt er gefraudeerd omdat de werknemer klem zit in de situatie. Het zal niet de eerste keer zijn dat een werknemer dingen doet uit nood wat gemakkelijk voorkomen had kunnen worden als de werkgever was ingelicht over de situatie. Schaamte is wat de werknemer vaak tegenhoud om zijn of haar situatie met de werkgever te bespreken en zeker als het gaat om geld is daar nog een lange weg te gaan. Wij hebben in de schuldhulpverlening een aparte training opgezet om aan deze situatie meer lucht te geven. Imago schade, verlies van productiviteit en het mogelijk verliezen van een werknemer met de kosten van werving en selectie tot gevolg zijn de risico’s van conflicten voor werknemers.

Neem contact op via de mail of bel als je het heft weer in eigen handen wil nemen dan helpen we je snel verder.
Burnout counseling conflict behandeling volgens de methode van De Opening geeft altijd een ‘opening’ om verder te kunnen gaan in het re-integratie traject of outplacement.