Arbodienstverlener in de fout

Arbodienstverlener maakt ernstige fouten!

Veel ophef was er deze week over een uitzending van Zembla waarin een arbodienstverlener het bedrijf Verzuimreductie in het licht was gezet. Deze dienstverlener nam het niet zo nauw met de privancy van haar klanten en vroeg de zieke medewerkers het hemd van het lijf. Volgens de wet mag de arbodienstverlener deze vragen helemaal niet stellen! Er was veel ophef over en zelfs in de tweede kamer riep sp’er Paul Ulenbelt, Paul de Krom (Sociale Zaken) naar de kamer om deze schandalige praktijken tot een halt toe te roepen.

Wat een ophef over niets bijzonders. De werknemer moet toch weten wat hij of zij wel of niet hoeft te vertellen. Daar zijn privancy regels voor en die zijn er niet voor niets. Vragen staat natuurlijk vrij maar je hoeft niet altijd antwoord te geven. Zo is de wet! En dat behoor je gewoon te weten! Vanuit de werkgever gezien moet deze toch achter zijn oren krabben als hij privancy gevoelige informatie krijgt van zijn arbodienstverlener. Dat moet er bij deze werkgever toch alle alarmbellen afgaan?
Of is dat wel handig voor dit soort organisaties om dit soort dingen te weten. Want dat kan ook en dan is de arbodienstverlener gewoon ‘een mannetje’ dat je als werkgever wat werk uit handen neemt. Het zijn ook altijd dezelfde soort organisaties die zich laten bedienen door dit soort arbodiensten die verder gaan dan andere. Vertrouwen zij hun medewerkers wel als zij zich ziekmelden van hun werk? In de Zembla uitzending is ook te zien dat de directeur er echt niet over na had gedacht dat wat hij zijn callcentrum medewerkers vroeg te doen, echt niet mag van de wet. Hij dacht echt dat hij deze organisaties verder zou helpen om wel door te vragen en te sturen op wat mensen nog wel zouden kunnen doen ondanks dat ze ziek zijn. Hij dacht waarschijnlijk nog waarom doen die andere arbodienstverleners dat nu niet?

Overdrijven
Zembla zette het bedrijf Verzuimreductie (deze organisatie verandert ieder jaar van naam) neer als een grootte arbodienstverlener en dat is heel erg overdreven. Deze organisatie is een kleintje tussen alle andere arbodienstverleners met erg weinig impackt. Wel groeit deze organisatie als kool en verliezen de andere arbodienstverleners snel aandeel aan deze organisatie. Zouden ze daarom ineens in de spotlight staan? Zijn er belangen in het spel? Het feit dat er ruimte is voor zulke bedrijven die doorvragen aan zieke medewerkers is er omdat de overige arbodiensten het vaak niet zo goed doen.
P&O actueel heeft vorig jaar uitgebreid aandacht besteed aan arbodienstverleners in een onderzoek waarbij de gemiddelde arbodienstverlener niet verder kwam dan een mager 5je voor haar dienstverlening.

Oplossing
Verzuim in Nederland is hoog gemiddeld 4,5% en al jaren krijgen de organisaties met de arbodienstverleners er geen grip op. De oorzaak zit vaak bij de organisaties zelf omdat er ruimte is om gemiddeld 8 dagen per jaaar ziek thuis te zijn. De oplossing hiervoor kan niet van de arbodienstverleners afkomen maar moet komen van de organisaties zelf. Wel kunnen arbodienstverleners informeren over misstanden in deze organisaties en verzuim wat buiten de norm valt. Vaak is er uit opmerkingen of klachten van medewerkers wel een rode lijn te halen waardoor je stuurinformatie hebt als organisatie. Ownership, leiderschap, een richting hebben en gesteund worden door de werkgever zorgen aantoonbaar voor minder verzuim en daar kunnen alleen de organisaties zelf iets aan veranderen.
HRM kan en moet hierin de leidende rol spelen. En ook de ondernemingsraden kunnen veel actiever aan de slag met verzuim.

Zelf aan de slag met verzuim? Vraag hieronder onze tips op.