Arbeidsvoorwaarden tips; deze maken het verschil.

Arbeidsvoorwaarden tips de mobiliteit terugbrengt en mensen weer in hun kracht zet.
arbeidsvoorwaarden tipsVroeger (!) toen Adecco nog Keser heette, lieten ze de kapper ‘aan huis’ komen en mocht iedereen z’n haar laten knippen op kosten van de baas (onbekend of dit bij alle filialen zo was). Het gaf veel gespreksstof en het hele kantoor zat er weer netjes bij na een ochtendje of middag knippen.
Iets korter geleden en misschien nog wel, vonden de (vaak vrouwelijke) managers bij hetzelfde bureau het leuk om met valentijnsdag boeketjes te laten bezorgen voor alle collega’s, ook die van de filialen waar nauw mee samengewerkt werd. Zo kreeg iedereen op valentijnsdag een of meerdere boeketjes. Gewoon als vriendelijke geste, zonder achterliggende agenda. Het fleurde de boel lekker op en het gaf kleur aan de dag. Veel collega´s lieten de bloemen op kantoor staan zodat het er ook de dagen erna nog leuk uitzag.
Bij een van onze klanten is in de cao opgenomen wat voor begeleiding je krijgt bij verslaving aan drank of drugs of iets dergelijks. Ze deden dit al ruim voor de RIE het probleem onderkende. Alcohol of drugsmisbruik is bij deze organisatie dus geen reden voor ontslag. In plaats daarvan biedt men concrete hulp in de vorm van een plan van aanpak. Precies wat je nodig hebt als je het even zelf niet kunt. Super!

Oprechte aandacht verminderd ziekteverzuim
Met onze dochterorganisatie leveren wij voor de nodige bedrijven stoelmassages op locatie. Je kunt je voorstellen dat dat door medewerkers bijzonder op prijs gesteld wordt. Daar waar we dat doen is er bij de groep die meedoet aan de massages een lager verzuim meetbaar en worden gezondheidsklachten en of spanningsklachten in een vroeg stadium weggenomen. Dat heeft te maken met de massage, maar vooral ook met de gevraagde aandacht voor je lijf. Tijdens de 2-wekelijkse massage is het veilig om even te bespreken dat je wat vaker hoofdpijn hebt dan voorheen. Zo kan de masseur eenvoudig een paar huis-tuin-en-keuken tips geven, voordat het klachtenbeeld verergert.
Wij hebben onderzoek gedaan naar manieren om KANS (klachten aan nek en schouder) aanzienlijk te verbeteren. Denk bij KANS bijvoorbeeld ook aan hoofdpijn en migraine. Het blijkt dat zelfs lage frequentie stoelmassage al verbetering brengt. Het gaat natuurlijk niet alleen om de stoelmassage maar ook om de aandacht die de medewerker krijgt voor zijn of haar klachten. Gewoon een kwartiertje oprechte aandacht met de nodige tips, kan al veel wegnemen en erger voorkomen.

Snipperuren bij grijs verzuim
Voor grijs verzuim is het onze suggestie om een vakantiedag in te leveren en deze te vervangen door snipperuren in te voeren. Voer 8 of 10 snipperuren in, die je op mag nemen wanneer je een slechte start van de dag hebt, de oppas of je kind is ziek is, of omdat je je roes uit wilt slapen. Medewerkers kunnen dan een beperkt aantal keren wat later beginnen of eerder naar huis gaan zonder dat ze meteen een halve dag op moeten nemen. Deze maatregel is niet al te ingewikkeld. Gewoon een kwestie van wat vakantiedagen omzetten in vrij opneembare uren.
Op deze manier hoeft een medewerker die vanwege een akkefietje wat extra tijd nodig heeft, zich niet een hele dag ziek te melden. Tegelijkertijd voorkom je nog meer onterechte ziektedagen die de werknemer thuis uitzit, om te verhullen wat er echt aan de hand was. Helaas komt het regelmatig voor dat mensen voor de vorm hun zogenaamde griepaanval uitzieken, terwijl ze gewoon moe waren van een te gek feest of een ruzie in de rationele sfeer.

Adem vertrouwen
Omkleedt dit soort regelingen met afspraken die uitgaan van vertrouwen en verantwoordelijkheid van een iedereen. De medewerker maakt zelf de afweging of deze wat later kan beginnen of eerder naar huis kan gaan. Hij lost dit later zelf wel weer op. De medewerkers zullen dolgelukkig zijn met hun flexibele baas, zonder dat er zure gezichten van collega’s zijn, over die ene persoon die net altijd de grenzen overtreedt.

Vier de mooie momenten
Doe eens iets wat niet contractueel is vastgelegd. Vier de lente en geef een zonnige middag vrij. Laat het rouleren zodat de bezetting gewaarborgd is. Je kunt dit eenvoudig verantwoorden met de extra inzet door het jaar heen van mensen die hun werk na werktijd nog even afmaken. Vier ook successen met elkaar. Laat de productie-afdeling ook meedoen en meegenieten van die nieuwe klant of die mega order. Zij moeten het tenslotte uitvoeren. Wanneer ze weten waarvoor of voor wie ze het doen, gaat het zoveel makkelijker.

Blijf alert
Geef oprechte aandacht aan die medewerkers die nooit te laat komen en nooit langer blijven. Ze lijken star en op de klok te werken en houden zich precies aan de gemaakte afspraken. Niet meer en iet minder. Ontdek waar deze strikte werkhouding vandaan komt. Werken ze nog steeds graag bij de organisatie? Vraag hen wat hun werk leuker zou maken en help hen daarbij. Het kan ook zijn dat zij de zorg voor een kind of ouder hebben en mantelzorger zijn. Ze moeten dan zich wel strikt aan de regels houden omdat er echt geen ruimte is om het anders te doen en kennelijk is er geen ruimte om dat op je werk te delen.

Meedenken
Arbeidsvoorwaarden worden vaak als een verworven recht en daarmee als normaal ervaren, zonder echte waardering. Een normaal pakket arbeidsvoorwaarden, aangevuld met de afspraak om steeds te ontdekken hoe het werk nog leuker gemaakt kan worden, vraagt om regelmatige evaluatie en overleg. Uit dit denkproces komen vaak bijzondere arbeidsvoorwaarden naar voren, die veel bijdragen aan een goede en productieve werksfeer en naar verhouding weinig kosten.

Gezonde voeding
De wetenschap ontdekt meer en meer het belang van gezonde voeding. Biedt workshops gezond koken aan en biedt de mogelijkheid om biologische boodschappen via het werk te bestellen en af te laten leveren. Heel veel mensen weten echt niet wat ze eten en hoe ze dat klaar kunnen maken. Je bent wat je eet, dus een beetje aandacht voor voeding is wel op z´n plaats. Het levert meer bewust levende en gezondere medewerkers op. Vervang de snoepautomaten door fruit- en groente snacks, want mensen denken echt dat die mueslibar gezond is. Schaf de cup-a-soup af en biedt gezonde en voedzame soep, bijv. van ‘De Kleine Soepfabriek’.

Groeien
Veel te veel werknemers op grote kantoren kennen hun positie niet in het grotere geheel. Ze doen hun werk, maar weten niet welke bijdrage zij leveren aan het gehele bedrijfsproces. Let erop dat iedereen weet waarvoor hij doet wat hij doet en wat de toegevoegde waarde is in het geheel. Evalueer dit met hen want zij weten het beste of het anders kan of dat er stappen overgeslagen kunnen worden. Bij de implementatie van ERP pakketten blijkt, soms pas na jaren, dat bepaalde geautomatiseerde taken dood lopen. Gegevens worden bijgehouden en tot rapporten verwerkt voor een volgende afdeling. Daar doet niemand iets met de informatie en verdwijnt het nutteloze rapport ergens in een map. Dit gebeurt vaker dan je denkt en wordt veroorzaakt doordat mensen niet begrijpen waar hun werk toe dient. Ze doen dingen omdat ze dat eenmaal zo geleerd hebben of opgedragen kregen.

Mobiliseer passie
In iedere organisatie werken mensen met veel talenten. In hun vrije tijd doen zij bijzondere dingen ter ontspanning en vanuit hun passie. Deze passie is vaak goed in te zetten in organisaties. Neem bijvoorbeeld de mensen die aan een toneelvereniging zijn verbonden. Zij kunnen hun collega’s van de marketingafdeling ondersteunen met een leuke workshop waarbij ze hen leren hoe zij zich op het podium kunnen onderscheiden. Ook zijn er vele vrijetijdsbestuurders van allerhande clubs die deze talenten niet inzetten in hun werk. Leer van elkaar, stem talenten en passie op elkaar af. Creëer ruimte voor nieuwe benaderingen en samenwerking. Het komt de organisatie ten goede en maakt het werk voor iedereen zoveel leuker.

Stroomversnellen kun je altijd en overal. Het enige wat je hoeft te doen is bedenken waarom dingen wél kunnen en waarom je dingen wél zou doen.
Stel de juiste vragen en blijf die vragen stellen:
* Kan het leuker?
* Hoe kunnen we ons verbeteren?
* Hoe maken we onze klanten nog blijer?

Arbeidsvoorwaarden tips van de opening | burn-out specialisten voor het echte verschil!